Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego dla Miasta Poznania

Herb Poznan

W ubiegłym roku inspektorzy Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego dla Miasta Poznania skontrolowali łącznie 432 reklamowe nośniki. Nigdy wcześniej nie przeprowadziliśmy kontroli reklam na tak dużą skalę. Do tej pory, każdego roku, sprawdzaliśmy legalność około 130 nośników.

Skąd ta różnica? Otóż w październiku ubiegłego roku zintensyfikowaliśmy naszą aktywność kontrolną, przystępując do niezapowiedzianych, i nieplanowanych w „Programie działania na 2023 rok”, kontroli reklam. Kontrole te zakończyliśmy po niespełna trzech miesiącach, a uczestniczyli w nich wszyscy pracownicy poznańskiej inspekcji. W czwartym kwartale ubiegłego roku inspektorzy PINB dla Miasta Poznania skontrolowali legalność 268 reklam! Były to zarówno reklamy wolno stojące, jak i reklamy zainstalowane na obiektach budowlanych.

Nie we wszystkich przypadkach udało się od razu ustalić, czy inwestor legitymuje się pozwoleniem na budowę lub dokonał skutecznego zgłoszenia. To warunki niezbędne do legalnego umieszczenia nośnika w przestrzeni publicznej. Oprócz informacji, które pozyskujemy z Wydziału Urbanistyki i Architektury Urzędu Miasta Poznania mamy obowiązek ustalić inwestora i wezwać go do okazania dokumentów potwierdzających legalność wykonanych robót. Niestety, dość często, zdarza się, że ustalenie inwestora konkretnej reklamy jest niemożliwe i co znamienne… dotyczy zwykle reklam nielegalnych. W takich przypadkach do usunięcia nielegalnego nośnika zobowiązujemy właściciela działki, na której został on wybudowany lub właściciela obiektu, na którym go zainstalowano.
Jak już wcześniej stwierdziłem, tylko w czwartym kwartale ubiegłego roku, skontrolowaliśmy 268 reklam. Wśród nich znajdowały się:

  • 154 nośniki wolno stojące, trwale związane z gruntem budowle (zwykle tablice lub urządzenia reklamowe świetlne lub podświetlane zamontowane na żelbetowych bądź stalowych słupach) oraz
  • 114 tablic lub urządzeń reklamowych, usytuowanych na obszarze zabudowanym, zainstalowanych na istniejących obiektach budowalnych (najczęściej na budynkach lub ogrodzeniach).

Jeśli chodzi o reklamy instalowane na budynkach, to w stolicy Wielkopolski najczęstsze ich formy to:

  1. banery reklamowe (montowane do ścian przy pomocy kotew i stalowych linek lub taśm, często podświetlane, wykonane zwykle z siatki pcv lub tkaniny winylowej),
  2. tablice reklamowe (zamontowane w drewnianych lub stalowych ramach, tzw. bilboardy),
  3. gabloty reklamowe (zwykle w postaci podświetlonego plakatu bądź ogłoszenia, umieszczonego w zamkniętej tablicy, tzw. citylighty).

Przeprowadzone ostatnio przez poznański nadzór budowlany, i to na tak dużą skalę, kontrole reklam, to dopiero początek długich i często bardzo skompilowanych postępowań administracyjnych. Ich celem jest ustalenie legalności reklamowych nośników, a w przypadku stwierdzenia naruszenia przepisów Prawa budowlanego – doprowadzenie do ich rozbiórki. W tym miejscu pragnę podkreślić, że postępowania w sprawie legalności reklam, w świetle przepisów budowlanych i ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, podlegają takim samym regułom, jakim podlegają budynki. Ostateczne wyniki kontroli, które przeprowadziliśmy w czwartym kwartale 2023 roku znane będą pod koniec 2024 roku.

Kontrole nadzoru budowlanego dają również odpowiedź na pytania dotyczące największych inwestorów działających na reklamowym rynku. W Poznaniu prym wiodą: AMS, STROER, CLEAR CHANNEL, BIG GROUP, CITYBOARD, BRAUGMAN i … CASTORAMA.

Uwaga!

Informacja dotycząca szczegółowych wyników kontroli i postępowań przeprowadzonych w zakresie legalności reklam za trzy pierwsze kwartały ubiegłego roku zawarta jest w odrębnym opracowaniu.

 

Paweł Łukaszewski
Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego dla Miasta Poznania
Poznań, 3 stycznia 2024 roku