Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego dla Miasta Poznania

Herb Poznan

Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego dla Miasta Poznania informuje, że w związku z ogromną skalą ciągle wpływających wniosków dotyczących legalności wykonania różnego rodzaju nośników reklamowych na terenie miasta Poznania, pracownicy tut. Inspektoratu systematycznie prowadzą kontrole dotyczące zgłaszanych przypadków. Należy wyjaśnić, że każdy zgłoszony przypadek wiąże się z koniecznością przeprowadzenia najpierw czynności kontrolnych w terenie. Następnie ustala się, czy wykonanie konkretnego nośnika poprzedzone było dokonaniem zgłoszenia, bądź uzyskaniem pozwolenia na budowę (w zależności od rodzaju nośnika). Ponadto ustalani są właściciele nieruchomości, na której znajduje się nośnik oraz jego inwestor. Po ustaleniu w trakcie wyżej opisanego postępowania wyjaśniającego tych podstawowych informacji, w przypadku, gdy okaże się, że dany nośnik wykonany został samowolnie, wszczynane jest postępowanie administracyjne. Postępowanie administracyjne jest wieloetapowe i kończy się legalizacją, bądź nakazem rozbiórki.

Jednak liczba zgłaszanych do sprawdzenia nośników reklamowych jest tak duża, że znacząco przekracza możliwość bieżącego przeprowadzania kontroli oraz prowadzenia postępowań administracyjnych w tych sprawach. Jak już wcześniej informowano na naszej stronie w roku 2023 przeprowadzono, aż 432 kontrole dotyczące samych tylko nośników reklamowych. Materiał zebrany podczas tych kontroli posłuży do przeprowadzenia postępowań administracyjnych, co do każdego skontrolowanego przypadku. Trzeba też zaznaczyć, że mimo tak dużej liczby przeprowadzonych kontroli i tak kontrole te nie objęły wszystkich wniosków jakie zostały złożone do tut. Inspektoratu w tym zakresie. Przeprowadzenie kontroli dotyczących pozostałych do rozpatrzenia wniosków przewidywane jest na pierwszą połowę 2024 r. Należy przy tym wziąć pod uwagę, że zadania organu nadzoru budowlanego są bardzo szerokie i dotyczą wszystkich rodzajów obiektów budowlanych na terenie miasta, a kwestia legalności reklam stanowi tylko jeden z elementów tych zadań.

W związku z powyższym informuję, że ze względu na (jak już wyżej wspomniano) ogromną skalę problemu legalności reklam, terminy rozpatrywania poszczególnych wniosków dotyczących nośników reklamowych ulegają znacznemu wydłużeniu, jednak wszystkie zgłoszone przypadki zostaną rozpatrzone.

Jerzy Plejer
Kierownik Oddziału Orzecznictwa Administracyjnego