Start
Nadzór budowlany ma już 25 lat – co dalej?
W powojennej historii polskiej służby publicznej – zadania nadzoru budowlanego wykonywały organy administracji ogólnej. Mówiąc prościej przez wiele lat nie funkcjonowały w naszym kraju wyspecjalizowane jednostki, które zajmowały się tylko i wyłącznie kontrolą przestrzegania przepisów Prawa budowlanego.
W schyłkowym okresie Polski Ludowej zadania nadzoru budowlanego przypisane były terenowym organom administracji państwowej (TOAP-om). Po obaleniu komuny, od 1990 roku, nadzór budowlany wykonywany był przez kierowników urzędów rejonowych oraz wojewodów. w zakresie czynności inspekcyjno-kontrolnych wspierał ich Główny Urząd Nadzoru Budowlanego i jego terenowe biura.
Nadzór budowlany, w obecnej formie organizacyjnej czyli z wojewódzkimi i powiatowymi inspektoratami nadzoru budowlanego, powstał 1 stycznia 1999 roku. Jego utworzenie było elementem gruntownej reformy administracji publicznej, przeprowadzonej przez rząd profesora Jerzego Buzka. Powstanie nadzoru budowlanego wiązało się z reaktywowaniem powiatów. Warto też nadmienić, że w tym samym czasie powstały samorządowe województwa. Administrację budowalną podzielono wtedy na administrację architektoniczno-budowlaną i nadzór budowlany – oddzielając w ten sposób zadania inspekcyjno-kontrolne od zadań administracyjno-architektonicznych. Administracja architektoniczno-budowlana skupiła się na wydawaniu pozwoleń na budowę, a nadzór budowlany na kontroli przestrzegania i stosowania przepisów Prawa budowlanego. i tak jest do dziś.
Najczęstsze nieprawidłowości stwierdzane przez poznański nadzór budowlany
Część czwarta: Zakres ekspertyzy technicznej w postępowaniu legalizacyjnym oraz warunki przystąpienia do robót budowlanych na terenach objętych ochroną konserwatorską
Czytaj więcej: Najczęstsze nieprawidłowości stwierdzane przez poznański nadzór budowlany
Komunikat do właścicieli i zarządców obiektów budowlanych, dotyczący wprowadzenia elektronicznych protokołów potwierdzających wykonanie okresowej kontroli przewodów kominowych
Od 18 września 2023r. protokół elektroniczny będzie jedyną ważną formą protokołu kontroli stanu technicznego przewodów kominowych (dymowych, spalinowych i wentylacyjnych), określonego w art. 62 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 z późn. m.). Z tym dniem zacznie funkcjonować pełna wersja systemu Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków, co wynika z komunikatów Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 21 lipca 2023r. (Dz. U. 2023, poz. 1441 i poz. 1451-1455), w tym w sprawie określenia dnia wdrożenia rozwiązań technicznych umożliwiających sporządzenie protokołu kontroli z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego obsługującego centralną ewidencję emisyjności budynków, na zasadach, o których mowa w art. 62a ust. 5 i 6 ustawy Prawo budowlane.
Najczęstsze nieprawidłowości stwierdzane przez poznański nadzór budowlany.
Część III – oddawanie obiektów budowlanych do użytkowania
Czytaj więcej: Najczęstsze nieprawidłowości stwierdzane przez poznański nadzór budowlany.
Strona 3 z 7